משחקים מהרשת לחיים


כאשר משחקים עם מה ובמה שאוהבים (במסגרת ההיתרים והמגבלות, תוך שמירה על אי-חציית גבולות) אהבת משחקים ברשת מלמדת גם שיעורים חשובים – על עצמנו ועל אחרים, על העולם שמחוץ לנו ועל העולם שבתוכנו. משחקים טובים הם משחקים משמעותיים, משחקים שבהם משלבים הנאה ולימוד. משחקים כאלה מהנים ומועילים. אפשר לשקוע בהם ולא להרגיש איך הזמן חולף. אפשר להישאב אליהם ולהיבלע בהם, לחוש כי המציאות הווירטואלית היא-היא המציאות האמיתית.

הרשת היא מגרש שעשועים ענק, מגרש משחקים שבו שמורים לנו וזמינים עבורנו הטובים והמהנים שבמשחקים המוצעים ברחבי העולם הוירטואלי. חלק ניכר מהמשחקים ניתן ללמוד תוך כדי התנסות בהם, אבל חלק מהמשחקים מחייב אותנו ללמוד את כלליהם כדי להפיק מהם את המיטב ובעיקר – כדי ליהנות מהם.

משחקים זה לא רק משחק ילדים

תתפלאו ?! – אבל משחקים לילדים אינם מיועדים אך ורק לילדים. גם מבוגרים עשויים למצוא בהם טעם ועניין ומקור ללימוד דברים חדשים. לעולם לא מאוחר. משחקים טובים הם לא רק בהכרח אלא המוגדרים כ"חינוכיים" (יש מי שדווקא נרתעים וסולדים ממשחקים המוגדרים ומאופיינים כמשחקים חינוכיים, מאחר שלדעתם ולתחושתם חינוך ומשחק הם מושגים סותרים).

גם אם עברתם זה מכבר את גיל הנעורים – רשת האינטרנט מציעה גם לכם, המבוגרים, כר נרחב ועשיר של משחקים שונים, לרבות כאלה שילמדו אתכם דברים חדשים. לא פעם דווקא סקרנות עשויה לפתוח בפניכם אופק חדש בעולם המשחקים. אתם מוזמנים לנסות ולהתנסות.

לומדים דרך משחקים

מה שמייחד, בין השאר, משחקים ברשת בכלל ומשחקים לימודיים בפרט, הוא האופן החווייתי והמהנה שבו ניתן להתנסות בהם. הלימוד אינו מוכתב. הוא נובע וזורם מעצם המשחק, תוך כדי משחק. משחקים שונים מלמדים דברים שונים. יש משחקים שמלמדים אותנו היסטוריה, ארצות שונות, מאכלים, תרבויות ועוד. משחקי רשת עשויים ללמד אותנו אומנויות לחימה, שיטות חישוב, תכנון מהלכים, ניצול הזדמנויות ועוד ועוד. אבל גם המשחקים שאינם מיועדים ללימוד והם, כשלעצמם, אינם מחייבים לימוד – עשויים להתברר כמשחקים לימודיים, ולו רק בשל העובדה שתוך כדי המשחק אנחנו מגלים בעצמנו כישורים עלומים ויכולות חבויות, אשר באים לידי ביטוי תוך כדי המשחק. מבין המשחקים יש כאלה מוזרים: דווקא באלה מהם שבהם אנחנו מפסידים אנחנו לומדים רבות על עצמנו ועל יריבינו.

בנוסף להנאה משחקים משדרגים שחקנים

משחקים ברשת מעניקים לשחקנים הנאה גדולה, אך מעבר להנאה הוירטואלית הקיימת במשחקים, ישנם כאלה שמשחק בהם עשוי ללמד את השחקנים שיעור לחיים. ישנן קטגוריות משחקים שונות אשר מציעות גם למידה ועשייה תוך כדי משחק. קטגוריות משחק אשר מקנות לשחקנים כלים שונים שניתן להשתמש בהם גם מחוץ לרשת, בחיים האמיתיים.

  • משחקים לבנות / בישול – משחקים בקטגוריה זו מציעים חוויה קולינארית וירטואלית, חווית משחק בה אפשר ללמוד כבר מגיל צעיר את הלך הרוחות במטבח ובמסעדות. משחקים אשר משולבים בהם מאכלים שונים, מתכונים ומשימות טעימות. שחקנים הנהנים ממשחקי בישול, יוכלו להתאמן ולקחת מידע אמיתי ממשחקים אלו למטבח הביתי. כיום, ישנם משחקים בקטגוריית בישול ואפיה ברמה גבוהה, כל אחד יכול למצוא את המשחק שיוכל ליהנות ממנו וגם ללמוד.
  • משחקי מכוניות – רבים מהשחקנים אשר אוהבים משחקי מכוניות בדרך כלל גם אוהבים מרוצים, אקסטרים ואדרנלין שמציעים משחקים אלו. אך אלה הם לא רק תחרות בכבישים. משחקים מסוג זה מציעים לשחקנים גם חשיבה למרחקים, לימוד תנועות זהירות, שילוב בכבישים בין מכוניות ועוד. כמובן שאין ליישם משחקים אלו בכבישים שמחוץ לרשת, אבל כן ניתן ללמוד מהם כיצד להישמר ולהיזהר בעתיד או בהווה בכבישי המציאות.
  • משחקי כדורגל – כל חובבי ז'אנר משחקי כדורגל יוכלו להעיד כי משחקים אלו עוזרים להם רבות גם במשחקי כדורגל שמחוץ לרשת. משחקי כדורגל ברשת יכולים להכין שחקנים מתחילים לעולם המשחקים האמיתי שבחוץ, בדשא או במגרש. דרך משחקים אלו אפשר ללמוד תרגילים, מהלכי משחק חכמים, איך לגלגל את הכדור בדרך והצורה הנכונה, איך להבקיע שערים, השחקנים לומדים כיצד לבנות שחקן מושלם, שחקן מנצח ויכולים לשאוף להיות כמוהו גם במציאות. זה לא בשמיים. משחקים מסוג זה, כל עוד אין בהם אלימות יכולים לשדרג רבות, כל שחקן רשת לשחקן מהשורה על הדשא באצטדיון.
  • משחקי חשיבה – מעצם השם של קטגוריה זו אפשר ללמוד רבות על החשיבות והשדרוג של משחקי חשיבה אצל המשחקים בהם. משחקי חשיבה עשויים לפתח את מרחב המחשבה והריכוז של השחקנים, קטנים כגדולים. משחקים מסוג זה מציעים פאזלים ומשחקי זיכרון לקטנטנים, שחמט, דמקה, סודוקו ועוד, לגדולים. בין קטנים לגדולים ישנם משחקי חשיבה שמתאימים לכל הגילאים, ביניהם נמצא את משחקי באבלס על שלל גרסאות המשחק, משחקי תכנון אסטרטגיה והגנה ועוד שפע של משחקים ברשת המציעים חווית משחק מהנה ומשכילה.

משחקים מרחיבים אופקים

יש שיגידו "משחקים ברשת סתם בזבוז זמן". אך לא כך הדבר. מחקרים רבים יוכלו להעיד בנוסף לשחקנים, כי חווית משחקים ברשת מול המחשב תורמת רבות להרחבת האופקים של השחקנים. אמנם פיזית הם נראים מקובעים אל מול המשחקים שלהם, אך בפנים, בנפש, בראשו של כל שחקן מתרחשת פעולה של מחשבה, תכנון וחשיבה למרחקים, למידת תנאי הישרדות במקרים שונים.

משחקים ברשת כמו בן האש ובת המים למשל, כמובן שנועדו בתחילה למשחק והנאה. אך אם הם מספקים לנו גם למידה וגדילה דרכם, מדוע שלא ניקח את החיובי ונצמח יחד איתו עם חיוך והצלחה? משחקים ברשת מספקים לנו גלישה לעולמות שבחיים האמיתיים לא יהיה לנו סיכוי לבקר בהם, מציעים לנו פגישות עם יצורים שלא באמת נוכל לראות מחוץ למסך המחשב הולכים ברחוב, משחקים ברשת מציעים לשחקנים דימיון ומציאות גם יחד. משחק ולמידה בכל זמן ובכל מקום.

WeGames משחקים